Mikrokatalónia

A minap láttam egy könyvesboltban egy katalán nyelvű kötetet, ami Katalónia világvégi, eldugott, ismeretlen, apró falvait mutatja be. A könyv címe Microcatalunya, ez ihlette ennek a bejegyzésnek a címét. (A könyvhöz kapcsolódó projekt elérhető a http://www.microcatalunya.cat oldalon.) Mindig is rajongtam a vidéki Katalóniáért, és mindig igyekeztem kampányolni amellett, hogy ha valaki látogatóba jön, akkor lépjen ki egy kicsit a barcelonai klasszikus turistalátványosságok köréből, és legalább egy rövid felfedezőutat szenteljen a vidéknek.

Nekem személy szerint is sokkal érdekesebb, ha egy Barcelonán kívüli helyre kísérhetem a  vendégeket – na nem azért, mert annyira ismerem már Barcelonát. Budapesten lakva is mindig azt mondtam, hogy jobban ismerem a város környéki hegyeket, mint magát a várost, és ez Barcelonára is igaz. A várossal a kezdetektől fogva tartjuk egymással a tisztes távolságot, bár kétség kívül az utóbbi években egyre jobban megszoktam. Összességében dolgozni praktikus és kényelmes, viszont amint egy kis szabadidőm adódik, rendszerint már le is lépek valahova.

Katalónia ráadásul földrajzilag rendkívül változatos, egymástól pár órányi autózásra találhatunk magashegyi falvakat és tengerparti településeket, a skála tehát igen széles. A Pireneusok és a Costa Brava térben ugyan nincsek távol egymástól, mégis két külön világ. A Costa Brava esetében persze nehéz ismeretlen falvakról beszélni, hiszen Barcelona után valószínűleg ez a régió hozza a legtöbb turistát Katalóniának.

Ez a bejegyzés azonban nem elsővonalas látnivalókról szól, amik tömegeket vonzanak. A katalán vidék erőssége pont abban rejlik, hogy bővelkedik olyan helyekben, amik még őrzik az eredeti bájukat és nem estek áldozatul a tömegturizmusnak. A különbséget ráadásul általában az embereknek a turistákhoz való hozzáállásában is zongorázni lehet – a vidék javára. A külföldi életnek nem mellesleg pont ez az egyik legnagyobb előnye, hogy bőven marad idő a kötelező turistalátványosságok melletti, úgymond másodvonalas látnivalókra, megismerve így az adott ország igazi arcát.

A következőkben ellátogatunk Katalónia nyugati részére, az Aragóniával határos Montsec vidékére. A Montsec magyar fordításban Száraz Hegyet jelent, ezzel utalva az ország belső részein jellemző, száraz, kopár vidékre. Nekünk szerencsénk volt, mert június eleji ottjárttunkkor esős, ködös, felhős idő volt, az év nagy részében száraz, okkersárga táj pedig üdítően zöldellt.

Àger

A Vall de Àger nevű völgyben fekvő falu; itt volt a szállásunk egy kemping faházában. Innen könnyen megközelíthető a Montsec legnagyobb látványossága a Congost de Mont-rebei, ami egy látványos túra- és kajakútvonalakról ismert kanyon. Erről még írok majd egy későbbi bejegyzésben. A Vall de Àger-ben vezet a Tren del llacs, azaz a Tavak vasútja nevű történelmi vasút is. Az alagutakon, hidakon, tavak partján vezető vonatozást ugyan nem próbáltuk ki, de a vele párhuzamosan futó országutat beautóztuk, ami szintén meglehetősen látványos volt.

Llimiana

Pallars Jussá és Noguera megyék határán fekvő hegyi falu extravagáns kilátással az alatta húzódó völgyre és a Terradets nevű víztározó tóra. A 790 méteres tengerszint feletti magasságban fekszik és a Wikipedia szerint 142 lakosa volt 2017-ben. Mi nagyjából 3 emberrel meg egy kutyával találkoztunk, ellenben rengeteg kiadó házat láttunk. Az itteni látogatásunk egyébként teljesen imporvizatív volt, az országútról vettük észre a hegyormon kihívóan pöffeszkedő falut, és nem bírtunk ellenállni a csábításának. Vicces részlet, hogy innen származik az erkélyemen lévő kaktusz, ami túlélte a táskban utazást, és utána szépen megeredt, sőt virágzott is. Azóta is jó egészségnek örvend.

Vilanova de Meyá

A Pallars Jussá megyében tett rövid kitérő után visszatértünk Noguera-ba. Hatalmas ködben, szitáló esőben keltünk át az elhagyatott, keskeny országúton a hegyi hágón, majd egy látványos sziklaalakzatokkal határolt szurdokvölgyben ereszkedtünk le Vilanova de Meyá falujába. Zegzugos kis utcák és egy templomi kilátás lett kalandvágyunk jutalma.

Montsonís

A délutáni kávét Montsonís egy hangulatos, sziklákra épült kávézójában fogyasztottuk el. Ez egyben autós kirándulásunk utolsó állomása is volt, ahová mellesleg a XVII-dik században épült vár miatt érkeztünk. Szemet gyönyörködtető panorámával és kellemes napsütéssel zártuk a túrát.